Johanna av Stockholm – en seglande Roslagsskuta
Till startsidan Om att chartra Johanna Bokade seglingar
Johanna av Stockholm är en
Sandkil, en av de mindre typerna av vedskutor som till efter andra världskriget
seglade in brasved och förnödenheter till Stockholm. Den äldre generationen
minns skutorna som lade till för fulla segel längs kajerna, och på äldre
fotografier från till exempel Strandvägen ser man dem ligga tätt.
Skutorna seglade och fraktade
till dess att de var färdiga att huggas upp. Båtmästarna byggde inte efter
ritningar, så när den sista vedskutan var upphuggen trodde man länge att denna
del av Stockholms och skärgårdens historia var raderad. Men på 1970-talet
hittade båtbyggare Börje Andersson en liten modell av en Sandkil i Roslagskulla
kyrka och blev inspirerad. Fem Sandkilar byggde han och hustrun Margit
Andersson på 1970-talet. Han byggde också vedjakten Sofia Linnéa (storasystern
till Johanna), Helga Holm (Helgeandsskeppet vid riksdagshuset) och ett antal andra
härliga roslagsbåtar. I slutet på
1980-talet hittades Helmi, en då mycket medfaren Sandkil som visade sig vara en
av 1800-talsskutorna. Sedan dess har hon byggts om och renoverats och förvaltas
sedan 1990-talets slut av Sjöhistoriska muséet.
Johanna i hemmahamn.
Tre av Börjes Sandkilar finns
kvar i landet, en är uppbrunnen och en finns i Holland. Johanna, byggd 1974, är
den som seglat mest på Östersjön; som scoutbåt, familjebåt, bostad och
skolskepp. 1989 blev jag lycklig ägare till henne, och 1991 seglade vi som första
svenskflaggade båt sedan andra världskriget genom estniska vatten och
skärgårdar som under Sovjettiden varit stängda för utländska besökare. Sedan
dess har många vänner och deras vänner seglat med längs kusterna, genom Göta
Kanal till danska farvatten, och seglat med på kurser och sjösäkerhetsövningar.
Under tre år har vi byggt en ny förkajuta och en helt ny
inredning i skeppsbyssan för att kunna ta emot skutsugna gäster till bords och
till kojs. Inredningen är gjord i enkel allmogestil i de klassiska nordiska
träslagen. Alla skutans ytor har skrapats, oljats, tjärats, fernissats, dukats
eller målats med stor omsorg. Skrovets utsida har tjäroljats 65 gånger och
otaliga liter linolja har strukits in från insidan. Johanna kommer att vara
helt veduppvärmd med vedspis och vedkamin på klassiskt manér, och gästerna
kommer att kunna njuta i oljelampors sken liksom kunna konferera och läsa med
en och annan ellampa. Segel liksom motor är nyrenoverade. Marschfart för motor
är 7 knop, och för segel är hon en relativt snabbseglande skuta i både lätt och
frisk vind. Ombyggnaden
har skett med hjälp av båtbyggare Björn Melander från Skurusundet.
Med skeppare Cilla Lundström vid rodret gör vi turer i Stockholms skärgård. 12
personer kan vara med på en dagstur och 8 gäster kan övernatta ombord. Vi gör strandhugg på natursköna öar och
besöker öbor. Kontakta oss för program!
Löa 13,95 m
Bredd 3,85 m
Djup 1,40 m
Vikt 9 ton
Segel 53 kvm stor, 17 kvm fock, 8 kvm stormfock
Motor Ford diesel 4 cyl, 70 Hk
Marschfart för motor 7 knop, 6 knop med last
Tillbaka till hemsidan
Johannas storasyster Sofia Linnea
Johannas äldre men renoverade syster Helmi