KOMMUNERNA MED DE SÄMSTA MOTIVEN
Det är
hos länsstyrelserna man kan överklaga
kommuners beslut om utredningar och medgivanden.
Länsrätterna
finns som domstolar i varje län.
Kommunernas
skyldigheter inför socialtjänstlagen
kan vara bra att känna till.
Bidra med din kommuns bra eller dåliga argument under utredningen! Klicka här !
KOMMUN |
VÄNTETIDER |
ÅR |
BOTTENFÖRKLARING |
Bollnäs |
2 mån innan första mötet och klara först efter 10 månaders utredande. |
99/00 |
En studiecirkel måste påbörjas innan utredning kan starta. En utredning ska
ha samma längd som en graviditet. Inget av dessa argument har stöd i NIAs
rekommendationer. Det är kommunernas ansvar att förbereda familjerna. Att göra kommunens
skyldighet att utreda adoptionsärenden beroende av frivilligorganisationers
möjlighet att hålla studiecirklar på orten är dessutom både praktiskt
orimligt och onödigt - det finns lång tid för föräldrarna att påbörja sin
"utbildning". Kommuner som vill delge sina kunskaper om adoptioner
bör göra som de kommuner som själva håller informationsmöten. Se också Älmhult. De flesta som arbetar med adoptioner är ense om att en hemutredning inte
kan eller bör jämställas med en graviditet. Adoptivföräldrarna förväntas inte
vara gravida med utredningen, och de har dessutom ofta planerat för sin
familjebildning under flera år, samt har lång tid att vänta och förbereda sig
också efter medgivandet. Se också Hässelby, Kiruna och Stockholm. |
Borlänge |
Mer än 2 år och 4 mån innan föräldrarna får starta utredningen. |
98/99 |
Första utredningen nekades 96/97 pga att kommunen ej vill starta då
landstingsbetalda provrörsbefruktningar fanns kvar. När familjen kontaktade
kommunen igen 98 blev väntetiden innan första möte 4 månader. Att inte vilja utreda innan föräldrarna avsagt sig sina landstingsbetalda
provrörsbefruktningar torde inte hålla för en prövning. En adoption påbörjas
inte i och med kommunens utredning. Man har rätt att bli utredd och varken föräldrar
eller utredare kan ta för givet att det ska bli ett positivt
medgivandebeslut. Vad gör kommunen vid ett negativt beslut om man innan
utredningen tvingat paret att avsäga sig samhällsbetalda
graviditetsbehandlingar? Efter ett medgivande kan föräldrarna själva avgöra när adoptionsprocessen
ska påbörjas och graviditetsförsök avslutas. Se också Svalöv. |
Dals Ed |
Utredningen till beslut tar visserligen "bara" ett halvår, men
föräldrarna måste strida för att få bli utredda alls |
97 |
Kommunen anförde
åldersskäl och ville först ej utreda alls, men föräldrarna lyckades med
adoptionsorganisationens stöd att få den påbörjad. Därefter fick familjen
ligga på för att inte få ytterligare 2-3 månaders fördröjning av att få
beslutet. Man har rätt att bli
prövad och det finns många exempel på adoptioner med föräldrar som varit
45-50+ när de hämtat sina barn. NIAs
rekommendationer i dagsläget är att inte "GENERELLT" ge
medgivanden till personer över 45 år, vilket innebär att kommunen måste
granska de SPECIELLA förhållandena. Detta kan inte göras utan en utredning. Om gränser för LÅG
ålder på föräldrarna är NIA skarpare, men även här kan 'synnerliga skäl'
undersökas. Det FINNS alltså inte stöd för att inte utreda med hänvisning
till adoptanternas ålder. |
Hässelby stadsdelsnämnd, Stockholms kommun |
12 mån innan föräldrarna får första träffen med utredarna. Utredningen
tog totalt 15 månader. |
97/98 |
Stockholms kommuns inställning att utredning fram till beslut ska vara
lika lång som en graviditet har nu planterats ut till några av de nya
stadsdelsnämnderna. Att en hemutredning skulle jämställas med en graviditet är ett hån mot
människor som redan länge planerat för barn, och som även efter
hemutredningen har lång väntetid innan de får ta emot sitt barn. Särskilt
svagt blir argumentet hos denna kommun där "utredningsgraviditeten"
gick över tiden med 6 månader. En syskonutredning i samma stadsdelsnämnd
gjordes på 3 månader - en klart för tidig "förlossning" alltså. Se också Bollnäs, Kiruna och Stockholm. |
Kiruna |
9,5 månader för att få utredningen klar till beslut. Jämställer
utredningen med en graviditet och missar att föra upp ärendet. |
99 |
Resursbrist och låg
prioritering av adoptionsärenden samt att "en graviditet ju tar 9
månader" som argument för väntetider. Utredarna missade att anmäla
ärendet till nämnden. Om kommunen tog sin
graviditetsjämförelse på allvar skulle de väl inte MISSAT att föra
utredningen till BB - det vill säga till nämnden! Se också Bollnäs,
Hässelby och Stockholm. |
Krokum |
Nära 2 år för att få första träffen med familjerätten, därefter tar
utredning och beslut ytterligare 12 månader! |
96/97 |
Kommunen sade sig inte ha avsatt socialsekreterare för adoptionsärenden. Två år för att få första träffen med argumentet att man inte har avsatt
personal för uppgiften torde inte hålla som argument om fallet prövats. En
adoptionsutredning ska enligt Socialstyrelsens rekommendationer inledas
snarast, vilket brukar anges till inom 3 månader. |
Stockholms Stad |
Verkar lägga handläggningstider så att utredningen exakt ska jämställas
med en graviditet. |
96 |
För första barnet har Stockholms kommun inställningen att hemutredningen
ska vara lika lång som en graviditet. För ett andra barn kan utredningen gå
snabbare Se Bollnäs, Hässelby och Kiruna. |
Svalöv |
4,5 månader för att få utredningen klar är relativt snabbt jobbat, men
däremellan måste föräldrarna invänta en IVF-behandling. |
96/97 |
Utredaren krävde mot föräldrarnas vilja inväntan av en IVF-behandling
innan ärendet fördes upp i nämnden.För syskon är snabbare utredning utlovad. En adoptionsprocess startar inte med hemutredningen eller medgivandet.
Föräldrarna har ofta (alltför) god tid på sig att avvakta hur graviditeten
fortlöper och om de ska starta arbtetet med adoptionsorganisationen efter att
de får resultatet av hemutredningen. Se också Borlänge. |
Vilhelmina |
NIAs rekommendation om att ett år för första barnet är en bra hållpunkt
följs slaviskt utan att föräldrarnas egen bedömning hörs, därefter kan
kommunen själva ta mer än 9 månader på sig att få utredningen klar. |
99-00 |
Mot föräldrarnas vilja
uppskjöts utredningsstarten till dess första barnet varit ca ett år i
familjen. En ny, oerfaren socialsekreterare fördröjde inlämning till
socialnämnden i flera omgångar, bl a genom att glömma att ta med
polisregisterudrag. Många hemutredare
följer NIAs rekommendation slaviskt, utan att göra sin egen bedömning om
familjen. Men NIA rekommenderar inte utredarna att upphöra med egna
bedömningar. För att kunna fatta ett beslut om att det första barnet kräver
längre tid utan syskon, krävs att en utredning GÖRS. Att samma kommun som
först självsäkert vet vad det första barnet behöver utan att ha utrett det,
sedan glömmer en sådan grundläggande sak som att skicka underlag till
nämnden, inger inte precis förtroende. |
Västerås |
Kommunen har synpunkter på vilken adoptionsorganisation föräldrarna ska
välja. Därefter får föräldrarna göra utredningen själva, och denna glömmer
"utredarna" att föra upp i nämnden. |
92 |
Kommunen ville endast
motvilligt utreda då familjen inte valt Adoptivcentrum som organisation.
Föräldrarna fick efter första mötet själva skriva sin utredning. Därefter
glömde utredarna att lämna utredningen till nämnden. Stor arbetsbörda och
liten personal angavs som skäl till detta förfarande, samtidigt som
föräldrarna anmanades att vara glada över att få skriva utredningen själva
och slippa 'bli manglade såsom i andra kommuner'. Kommunen borde läsa socialtjänstlagen och byta ut de
ansvariga för denna process. |
Västerås |
Vid syskonutredningen för samma familj har kommunen plötsligt en ny
policy om att adoptionsärenden ska ta lång tid, och behåller förfarandet att
föräldrarna ska göra jobbet. |
99 |
Föräldrarna fick
skriva också denna utredning själva, men kommunen hade inställningen att
adoptionsärenden tidigare befunnit sig i en "gräddfil", och nu
skulle få vänta 6-9 månader på beslut. Att en utredare byttes ut samt att
föräldrarna jobbade snabbt med att skriva sin egen utredning möjliggjorde
dock en snabbare utredningstid. De ansvariga borde
anmälas till länsrätten. |
Älmhult |
15 månader tog denna utredning till beslut, och kommunen gör sina utredningar
beroende av hur adoptionsorganisationerna kan arrangera studiecirklar på
orten. |
93/94 |
Kommunen ställde krav på grundcirkel innan medgivande gavs. Kommunen har missuppfattat sina uppgifter. Det är kommunens ansvar att
informera familjerna. Frivilligorganisationer håller studiecirklar och kurser
i den mån de kan. Älmhults kommun får gärna bidra med lokaler och resurser
till denna verksamhet, men det finns inga formella krav på utbildning för att
föräldrar ska få ett medgivande. Se också Bollnäs. |
Östersund |
Kommunen dröjer i 7 mån innan föräldrarna får starta sin andra utredning
- följer slaviskt NIAs rekommendation utan att göra en egen bedömning. |
99/00 |
Kommunen ville inte börja utreda förrän första barnet varit ett år i
familjen. Se Vilhelmina. |
Källor: Föräldrar som svarat på förfråga i mejl.
Några inlämnade svar från namngivna mammor på internetsajt.
Insamling under mars-april 2000 av Cilla
Lundström, cilla@juniper.se.
Senast uppdaterad 23 september 2000
VARNING -Kommuner med de
värsta långbänkarna
Så sade din kommun - så blev det i verkligheten
Skiss på
brev till NIA Startsidan
|